Siirry pääsisältöön

11. Talous

12. Yhteenveto

1. Toimintavuosi

Näkövammaiset Käsityöntekijät ry on Näkövammaisten liiton valtakunnallinen jäsenyhdistys. Yhdistyksen toiminta-alue on koko Suomi.

Näkövammaiset Käsityöntekijät ry on perustettu vuonna 1927 valvomaan näkövammaisten käsityöntekijöiden etuja. Vuosi 2022 oli yhdistyksen 95. toimintavuosi.

Yhdistys on edistänyt perinteisten käsityötaitojen säilyttämistä ja kehittämistä. Yhdistys on toiminnallaan edesauttanut ylläpitämään näkövammaisen toimintakykyä ja lisännyt henkistä hyvinvointia vertaistoiminnan ja käsillä tekemisen keinoin. Kädentaitojen kasvaessa arjesta suoriutuminen helpottuu ja on myös helpompi ottaa haltuun digilaitteita.

Yhdistyksen toiminnan tavoitteena on ollut lisätä näkövammaisten omanarvontuntoa mielekkäällä tekemisellä ja antaa uutta elämänsisältöä. Toiminnallaan yhdistys on tuonut käsityötoimintaa tutuksi uusille jäsenille ja auttanut osaltaan näkövammaan sopeutumisessa.

2. Jäsenistö

Jäsenistö koostuu aktiivisesti käsitöitä tekevistä näkövammaisista. Jäsenistössä on sekä harrastajia että ammattimaisesti käsitöitä tekeviä.

Vuoden aikana yhdistykseen liittyi yksitoista varsinaista jäsentä ja yksi kannatusjäsen. Vuoden aikana keskuudestamme nukkui pois yksi jäsen. Jäsenyydestä erosi kahdeksan varsinaista jäsentä sekä yksi yhteisöjäsen. Yhdistykseen kuului 31.12.2022 varsinaisia jäseniä 166, 10 kannatusjäsentä ja kaksi yhteisöjäsentä sekä yksi kunniapuheenjohtaja ja viisi kunniajäsentä.

3. Yleinen toimintaympäristö ja sidosryhmät

Yhdistys on Näkövammaisten liitto ry:n jäsen ja sen toiminta viranomaisiin ja yhteiskunnallisiin vaikuttajiin on tapahtunut ensisijaisesti liiton kautta.

Yhdistyksen tavoitteena on ollut vaikuttaa Näkövammaisten liitto ry:n tavoiteohjelmaan käsityötoiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi.

Yhdistyksen sidosryhmiä ovat olleet mm: Näkövammaisten liitto ry ja sen alueyhdistykset sekä HUN ry / Annansilmät-Aitta.

NKL / työelämäpalvelut vastasivat elinkeinoneuvonnasta ja käsityönteon muusta tukemisesta.

4. Oivallus-toiminnan koulutus

4.1 Yleistä koulutuksesta

Näkövammaiset Käsityöntekijät ry järjesti vuonna 2022 käsityöohjaajille ja

käsityöohjaajiksi haluaville koulutuskokonaisuuden ohjaustaidon teorian ja käytännön harjoitteiden avulla. Koulutukseen sisältyi etäopiskelua, etätehtäviä, lähiopiskelua, käsityötekniikoiden opiskelua ja lopputyön tekeminen pareittain.

Opiskelua tehtiin monin eri metodein, kirjallisuutta lukien, itsenäisesti työskennellen, ryhmä- ja parityöskentelynä, Teams-etätapaamisin sekä lähitapaamisin.

Kouluttajana toimi kasvatustieteiden tohtori, kuvailutulkki Riitta Lahtinen, joka on perehtynyt kosketusviestien ja kehollisen kuvailun käyttöön opetuksen keinona näkövammaisille ja kuulonäkövammaisille.

Järjestelyistä ja suunnittelusta vastasi yhdistyksen puolesta Kaisa Penttilä ja toimistorutiinit hoiti Mella Salmela.

Oivalluslaisille opiskelu oli ilmaista ja lisäksi heille korvattiin matka- ja majoituskustannukset. Tämä mahdollisti yhdenvertaisen osallistumisen eri puolilta Suomea.

Yhdistys sai avustusta Sokeainopetuksen tuki ry:tä Oivalluslaisten matkustus- ja majoituskustannuksiin.

Koulutuskustannukset olivat yhteensä 8247,65 euroa.

4.2 Koulutustoiminnan tavoite

Tavoitteena oli monipuolistaa eri puolilla Suomea järjestettävien käsityötapahtumien ohjaajien ohjaustaitoa ja antaa varmuutta kohdata erilaisia oppilaita käyttäen kuvailun keinoja erilaisissa tilanteissa.

Uusina keinoina olivat mm. sanallisen kuvailun monipuolistaminen ja havainnollistaminen sekä keholle piirtämisen havainnollistavat metodit.

Toukokuun lähijaksolla oli tavoitteena tutustua uusiin käsityötekniikoihin ja materiaaleihin.

Etäluennoilla perehdyttiin oppimisen teoriaan ja tehtiin käytännön harjoitteita. Keskiössä oli näkövammaisen oppijan kohtaaminen ja moniaistiset havainnollistamiskeinot.

Käytännön lähijakso pidettiin 16.9 Koivupuistossa. Tällöin juurrutettiin ja syvennettiin etäjaksoilla opitut taidot käytännön harjoituksilla moniaistisen ohjauksen keinoiksi.

4.3 Koulutuksen sisältö

Koulutukseen valittiin kaikki ilmoittautuneet 18 henkilöä. Maantieteellisesti saatiin kurssilaisia seitsemältä eri toiminta-alueelta. Naisia ilmoittautui 16 ja miehiä 2. Ikäjakauma oli 27 v - 70 v. Osallistujissa oli sekä työssä olevia, eläkeläisiä että opiskelijoita.

Kaikki olivat itse näkövammaisia, heikkonäköisiä, voimakkaasti heikkonäköisiä tai sokeita. Lähes kaikilla oli aiempaa kokemusta toisen henkilön ohjaamisesta, ja muutama ei ollut aiemmin lainkaan ohjannut näkövammaisia.

Jokainen Oivalluslainen osallistui vähintään kahteen eri etäluentoon.

14 osallistui 2-päiväiseen käsityötekniikoiden lähijaksoon.

10 Oivalluslaista osallistui Koivupuiston lähitapaamiseen ja 11 suoritti lopputyön.

14.4 kaikki Oivalluslaiset kokoontuivat aloitusinfoon Teamsilla, jossa esittäydyttiin, asetettiin tavoitteet ja annettiin ensimmäiset etätehtävät sekä ohjattiin oppimateriaalin hankintaan ja Teams-kokouksen käytäntöihin.

Etäluennot pidettiin 21.4, 5.5 ja 14.5. Kouluttajana toimi kasvatustieteiden tohtori, kuvailutulkki Riitta Lahtinen ja teemana kuvailun eli toiminnan sanallistamisen harjoitteet. Opiskelua tuki mm Aisti kuvailu -oppikirja, joka oli saatavilla myös äänikirjana Celiasta.

16.5 – 20.5 lähijakso Palvelu- ja toimintakeskus Iiriksessä, Helsingissä. Oppilailla oli mahdollisuus osallistua kahden eri aiheen lähipäivään. Pitkämatkalaisten lähipäivät pidettiin peräkkäisinä päivinä ja heille tarjottiin majoitus Iiriksessä.

Lähi-koulutuspäivien aiheina olivat: Langan värjäys, Viskan ja patapesimen sidonta, solmeilu, pienet nahkatyöt, huovutus ja korinpunonta

Lisäksi esiteltiin muita käsityötekniikoita, kuten kahvipussiaskartelu, mehiläisvahakynttilän teko, harppuneulonta, munkin nyörin punonta sekä erilaisia ideoita kierrätysmateriaalien hyödyntämiseen.

Ohjaajina toimivat Heidi Niska, Anneli Hämäläinen, Riikka Mutikainen ja Kaisa Penttilä. Lähijaksoilta tehtiin tallenteet kaikkien oppilaiden käyttöön.

Jokainen Oivalluslainen harjoitteli tekeillä olevan työnsä esittelyä ja ohjaamista joko nauhoitteelle tai videolle.

16.6 pidettiin Teamsilla palautekeskustelu ja syyskuun Koivupuiston lähipäivän suunnittelu, 17.9 Koivupuisto lähijakso, kouluttaja Riitta Lahtinen. 14.10 lopputyön suunnittelu Teamsilla.

Lopputyön tekemiseen ilmoittautui 11 Oivalluslaista. Lopputyötä varten jaettiin Oivalluslaiset pareiksi, jotta he voisivat antaa parinsa lopputyöhön lisävinkkejä tai kehitysehdotuksia.

Tavoitteena oli saada 12 ohjaajaa eri puolille Suomea. Lopputyön tehneille annettiin todistus osallistumisesta Oivallus-koulutukseen.

4.4 Arviointi

Koulutus kehitti kaikkien osallistujien ohjaustaitoja monipuolistamalla sanallista kuvailua. Opittiin kiinnittämään huomiota sanallisen ilmaisun laajentamiseen sekä havainnollistamaan ohjattavia asioita huomioiden eritavoin erilaisia oppijoita, kuten näkövammaisia tai kuulonäkövammaisia. Saatiin uusia keinoja värien, muotojen tai suuntien kuvailuun.

Opittiin havainnollistamaan asioita käyttäen kuvailua keholle ja opittiin kosketuksen käyttämisen lainalaisuuksia, kuten haptista etäisyyttä.

Saatiin varmuutta ja rohkeutta neuvoa kädestä pitäen.

Opittiin etäopiskelutaitoja, Teams-kokouksiin osallistumista ja ohjelmistojen hallintaa ja käyttöä omilla näkemisen apuvälineillä.

4.5 Tulokset

1. Kurssilaiset ovat:
  • oppineet uusia käsityötekniikoita
  • oppineet ohjaamaan kuvaillen
  • oppineet ohjaamaan sokeana heikkonäköisiä ja päinvastoin
  • oppineet suunnittelemaan aikatauluja
  • oppineet käyttämään Tteamsia
  • etsimään aikataulutietoja ym. netistä
  1. Rohkeus kohdata erilaisia oppijoita lisääntyi ja varmuus siitä, että on mahdollista käyttää vaihtoehtoisia keinoja ohjaamisessa eri asioiden kuvailuun.
  2. Valmius etäopiskeluun kasvoi ja it-taidot lisääntyivät. Itsenäinen osallistuminen etätapahtumiin vahvistui.
  3. Oppimateriaalin hakeminen Celiasta tuli tutuksi ja opiskelu äänikirjojen avulla onnistui. Tämä lisäsi tietoutta oppikirjaäänitteiden käyttöönottoon.
  4. Oma ymmärrys ajankäyttöön ja aikataulutukseen vahvistui.
  5. Lähijaksoille osallistuminen antoi rohkeutta lähteä pois kotoa opiskelemaan, hankkimaan tietoa aikatauluista, matkustamisesta, matkalipuista ja reiteistä. Erilaisten alennuslippujen hankinta ja käyttäminen tuli tutuksi.
  6. Vertaisten tapaaminen ja yhdessä ohjaustilanteiden haasteiden pohdinta antoi uusia näkökulmia ja vertaisuuden kokemuksia.
  7. Ohjaustilanteissa tehdyt äänitteet ja videoinnit antoivat kokemusta ja rohkeutta tehdä opetusmateriaalia jatkossakin toisten käyttöön.
  8. Lopputyön tekeminen parityöskentelynä laajensi näkökulmaa erilaisiin näkötilanteisiin. Lopputöiden tekeminen vahvisti tekstin tuottamista, äänitteen tekemistä, videointia ja kaikkien näiden siirtämistä eri pilvipalveluiden tai netin välityksellä.
  9. Opittiin huomioimaan opetustilanteissa kontrastien ja valoisuuden merkitys ja ottamaan huomioon erilaisia kuulemiseen liittyviä seikkoja.
  10. Ymmärrys lisääntyi siitä, miten etukäteen ympäröivän opetustilan kuvailu helpottaa   itsenäistä opiskelua.
  11. Opitut kuvailun eri keinot rikastuttavat myös omaa arkea, kun kuvailee asioita arjen kohtaamisissa.

4.6 Palautteet

Tuloksia ja vaikutuksia kerättiin Oivalluslaisilta monin eri tavoin. Palautetta saatiin palautelomakkeiden kautta sekä suullisesti lopputöiden yhteydessä. Tämän lisäksi pidettiin tammikuussa 2023 palautekeskustelu Teamsilla. Oivalluslaisia kontaktoidaan vielä puhelimitse. Tavoitteena on selvittää syitä sille, miksi joillakin koulutus keskeytyi, jotta vuoden 2023 Oivallusta voitaisiin kehittää edelleen.

5. Edunvalvonta

5.1. Näkövammaisten liitto yhteistyössä

Yhdistys toimitti Näkövammaisten liiton hallitukselle valtuustoaloitteen koskien materiaalivälitystä ja käsityön asemaa esitettäväksi kevätvaltuustolle.

Valtuustoaloite ei saanut kannatusta liiton hallituksessa eikä valtuustossa, mutta sen sijaan liiton hallitus päätti asettaa määräaikaisen käsityötoimikunnan pohtimaan materiaalivälityksen nykytilaa. Työryhmä jätti loppuraportin liiton hallitukselle, joka käsiteltiin hallituksen elokuun kokouksessa. Toimikunnassa oli edustajia Näkövammaiset Käsityöntekijät ry:stä, Näkövammaisten liitosta, Helsingin ja Uudenmaan Näkövammaiset ry:sta. Näkövammaiset Käsityöntekijät ry:tä edusti puheenjohtaja Mauno Sirviö, Pentti Kivelä ja sihteerinä toimi varapuheenjohtaja Anneli Iltanen.

Näkövammaisten liiton hallitus päätyi kuitenkin tukemaan yhdistystämme vuokraamalla Oivallus-toiminnalle työtilan kohtuullisella vuokralla.

5.2 Muu yhteistyö

Näkövammaisten liitto ajaa valtakunnallisesti näkövammaisten oikeuksia. Mahdollisuuksien mukaan yhdistyksemme oli mukana erilaisissa liiton järjestämissä kampanjoissa, kuten esimerkiksi Sokeain-viikon tapahtumissa.

Yhdistyksen sihteeri osallistui liiton järjestämille toimihenkilöpäiville, joka on yhteistyöviikonloppu kaikille liiton jäsenyhdistyksissä työskenteleville toimihenkilöille. Tapahtuma järjestettiin 20. – 21.10.2022 Oulussa.

Tiivistä yhteistyötä tehdään järjestöpalveluiden, työelämäpalveluiden ja varainhankinnan kanssa.

6. Toiminta ja tapahtumat

6.1 Perehdytyspäivä käsityövastaaville

17.2.2022 toteutettiin Teams-etäyhteydellä perehdytyspäivä käsityövastaavien kesken. Tapaamiseen osallistui 20 henkilöä yhdestätoista alueyhdistyksestä.

6.2 Taitavat Trullit hybriditapahtuma 8.4

Yhdistys järjesti yhteistyössä HUN käsillä-toiminnan kanssa hybridimyyjäistapahtuman 8.4.2022. Tapahtumassa käsityöläisillä oli mahdollisuus esitellä omia käsitöitään ja myydä tuotteitaan. Tapahtuman jälkeen käsityöntekijät sopivat ostajien kanssa toimitus- ja maksutavasta. Tapahtumaan osallistui arviolta noin 30 henkilöä.

6.3 Voimaannuttava viikonloppu 17. – 18.9.2022

Näkövammaiset Käsityöntekijät ry:n järjesti voimaannuttavan viikonlopun loma- ja kurssikeskus Koivupuistossa Ylöjärvellä 17. – 18.9.2022. Viikonloppuun osallistui 11 näkövammaista sekä 3 avustajaa.

6.4 Käsityövastaavien ja alueellisten toimijoiden tapaaminen Teamsilla 17.11

Tapaamiseen osallistui 18 henkilöä. Tapaaminen toteutettiin Teams-etäyhteydellä.

6.5 Tomerat Tontut – virtuaalimyyjäiset 15.12.2022

Virtuaalimyyjäisiin osallistui kaikkiaan 15 henkilöä.

6.6 Puikon koukuttamat -vertaistapaamiset

Käsitöistä kiinnostuneiden kesken toteutettiin etätapaamisia joka torstai. Tapaamiset olivat nimeltään Puikon koukuttamat ja emäntänä toimi Heli Liimatta. Tapaamiset toteutettiin Teams-kokouksina. Tapaamisia oli 46 ja osallistujakertoja yhteensä 421.

6.7 Harjansitojien ja kopantekijöiden -vertaistapaamiset

Harjansitojille ja kopantekijöille järjestettiin etätapaamisia maanantaisin Teams-etäyhteydellä. Isäntänä toimi Mauno Sirviö. Tapaamisia oli 47 ja osallistujakertoja oli 359. Näissä tapaamisissa vaihtui paljon hiljaista tietoa ja osallistujat ideoivat uusia käsityötuotteita.

6.8 Käsityöliitteiden jakaminen

Toimintavuoden aikana koottiin maalis-, kesä- ja marraskuussa käsityöohjeita ja ne jaettiin alueyhdistyksille. Alueyhdistykset jakoivat käsityöliitteitä jäsenistölleen mm. äänilehtien välityksellä. Käsityöliitteet julkaistiin myös yhdistyksen kotisivuilla sekä sähköpostin välityksellä käsityöt-keskustelukanavalla.

7. Muut yhteistyötahot

7.1 Kuntoutuslaitokset

Yritettiin yhteistyötä Kuntoutus-Iiriksen kanssa, mutta kokeilu epäonnistui. Kuntoutujien aikatauluissa / ohjelmissa ei ollut tarvittavaa joustoa, jotta osallistuminen olisi ollut mahdollista. Vastavammautuneen kuntoutus on kuormittavaa, eikä oman kuntoutusohjelman jälkeen jaksa osallistua vapaa-ajan ohjelmaan.

7.2 Sokeain opetuksen tuki ry

Yhdistyksestä käytiin tutustumassa Oivallus-toimintaan. Sieltä saatiin hyviä vinkkejä toimintaan ja taloudellista tukea Oivalluslaisten matka- ja majoituskustannuksiin.

7.3 Vantaan Näkövammaiset ry

Aikaisempina vuosina on järjestetty yhteisiä myyntitapahtumia. Vuoden 2022 tapahtuma jouduttiin peruuttamaan, mutta yhteistyö jatkuu vuonna 2023.

8. Tiedotustoiminta

8.1 Jäsentiedote

Yhdistys käytti tiedottamisessaan näkövammaisille soveltuvia sähköisiä ja muita tiedotuskanavia. Edelleen tiedotteen sai myös pisteillä tai mustavalkoisena. Halutessaan sen sai myös sähköpostilla.

Jäsentiedotteita lähetettiin kaksi, huhti- ja lokakuussa. Sisällöt koostuivat kokousmateriaaleista, tapahtumailmoituksista, yhteistyökumppaneiden tiedotteista sekä muista ajankohtaisista asioista. Myös käsityöohje julkaistiin jäsentiedotteen osana.

8.2 Jäsenten yhteydenotto

Jäsenet ovat voineet asioida yhdistyksen toimistossa toimiston aukioloaikojen puitteissa  tai puhelimitse ja sähköpostitse. Yhteydenotto on ollut mahdollista myös kotisivujen palautelomakkeen kautta.

8.3 Yhdistys mediassa

Yhdistys on julkaissut ilmoituksia ja tapahtumakutsuja Näkövammaisten Airut-lehdessä.

8.4 Yhdistys verkossa

www.kasityontekijat.fi- Ulkoinen linkki

Kotisivuilla julkaistiin ajankohtaiset tiedotteet kokouksista, tapahtumista ja muista ajankohtaisista asioista.

Yhdistyksen verkkosivuilla pidettiin yllä tietoa materiaaleista sekä erilaisista käsityöohjeista. Jäsenillä oli edelleen mahdollisuus tuoda yleiseen tietoon omaa osaamistaan ja mainostaa tuotteitaan.

Verkkosivuilla julkaistiin kolme käsityöliitettä. Käsityöliitteet jaettiin myös kaikille alueyhdistyksille luettavaksi alueyhdistysten äänilehtiin sekä sähköpostin välityksellä käsityöt-keskustelukanavalle.

Kotisivuja on ylläpitänyt ja päivittänyt toimistosihteeri.

Yhdistyksen Facebook-sivun päivityksistä vastasi toimistosihteeri. Facebook-sivuilla välitettiin tietoa sekä yhdistyksen toiminnasta että muista käsityön ystäviä kiinnostavista tapahtumista.

Tiedottamista on jatkettu myös Näkövammaisten Tiedonhallintapalvelun ylläpitämällä kasityot-keskustelukanavalla.

Vuosikokouksen pöytäkirja julkaistiin myös järjestöpolitiikka-listalla.

8.5 Muu tiedotustoiminta

Yhdistyksen esitettä on jakelussa Näkövammaisten palvelu- ja toimintakeskus Iiriksen sisäänkäynnin aulassa.

9. Hallinto

9.1 Sääntömääräinen vuosikokous

Ylintä päätäntävaltaa yhdistyksessä käyttää vuosikokous.

Vuosikokous pidettiin Helsingissä 7.5.2022, Kokoukseen osallistui varsinaisia jäseniä 13, joista 7 etäyhteydellä. Lisäksi yhdistyksen toimistosihteeri Mella Salmela osallistui kokoukseen, toimien kokouksen sihteerinä. Avustajia paikalla oli yksi.

Sääntömääräiset asiat käsiteltiin ja vuoden 2021 toiminta hyväksyttiin muutoksitta.

Eeva Airikainen toimi vuosikokouksen puheenjohtajana. Ennen varsinaista vuosikokousta Eeva Airikainen nimettiin yhdistyksen kunniajäseneksi.

Luottamushenkilöt valittiin uusien sääntöjen mukaisesti.

Mauno Sirviö Palokasta valittiin yhdistyksen puheenjohtajaksi kahdeksi seuraavaksi toimintavuodeksi (2022 – 2023) yksimielisesti.

Hallitukseen valittiin: Matti Antila Ilmajoelta, Anneli Iltanen Espoosta ja Raija Rihkajärvi Virroilta.

Varajäseneksi valittiin: Heli Liimatta Helsingistä

Vanhoina hallituksessa jatkoivat: Kaisa Penttilä Espoosta, Minna-Riikka Murto Tampereelta ja Martti Yläpelto Jalasjärveltä.

Uusi hallitus järjestäytyi heti vuosikokouksen jälkeen ja Anneli Iltanen valittiin varapuheenjohtajaksi.

9.2 Hallitus

Hallitus johtaa yhdistyksen toimintaa sääntöjen määräämällä tavalla. (osallistumiskerrat suluissa)

Mauno Sirviö (6), 0400 544 178 / mauno.sirvio@pp1.inet.fi

Hallituksen jäsenet

Anneli Iltanen, varapj. Espoo (4), 044 762 4889

Matti Antila, Ilmajoki (6)

Minna-Riikka Murto, Tampere (6)

Kaisa Penttilä, Espoo (6)

Raija Rihkajärvi, Virrat (6)

Martti Yläpelto, Jalasjärvi (6)

Varajäsen:

Heli Liimatta, Helsinki (5)

Hallitus kokoontui 6 kertaa ja käsitteli 97 pykälää.

Hallituksen käytössä on ollut sähköpostilista, jonka välityksellä on käsitelty hallituksen kokoukseen tulevia asioita alustavasti. Kaikki hallituksen jäsenet ovat sähköpostin käyttäjiä.

9.3 Toimikunnat

Työvaliokunta

• Jäseninä pj. Mauno Sirviö, varapj. Anneli Iltanen ja hallituksen jäsen Kaisa Penttilä. Työvaliokunta kokoontui 11 kertaa.

Tapahtuma- ja mediatoimikunta

• Toimikunnan vetäjänä Minna-Riikka Murto ja jäseninä Matti Antila, Heli Liimatta, Raija Rihkajärvi ja Kaisa Penttilä.

Koulutustoimikunta

• Toimikunnan vetäjänä Anneli Iltanen ja jäseninä Kaisa Penttilä sekä Tarja Heikkilä.

10. Toimisto

Yhdistyksen toimistossa työskentelee osa‑aikainen toimistosihteeri. Viikkotyöaika on ollut 15 tuntia (2 päivää). Kirjanpidon ja palkanlaskennan sekä tilinpäätöksen hoiti tmi kirjanpito Marjo.

11. Talous

Taloussääntö /5/22.3.1998 määrittelee hallinnon ja toimihenkilöiden vastuut.

Yhdistyksen toiminta rahoitetaan pääosin avustuksilla. Tärkein avustaja on STEA. Näkövammaisten liitto ry avustaa myös toimintaa. Saimme avustusta myös Sokeainopetuksen Tuki ry:ltä Oivallus-toiminnan matka- ja majoituskuluihin.

Omatoiminen varainhankinta koostuu jäsenmaksutuloista, tuotetarrojen sekä adressien myynnistä. Lisäksi myydään Näkövammaiset ja Käsityöt -kirjaa. Yhdistys ottaa vastaan lahjoituksia ja jälkisäädöksiä.

12. Yhteenveto

Yhdistyksen talous pysyi vakaana.

Vuonna 2022 STEA:n myöntämä toiminta-avustus yhdistykselle oli haetun mukainen. Myönnetty avustus oli 53 445 €.

Yhdistys sai Näkövammaisten liitolta 6 250 € ja Sokeainopetuksen Tuki ry:ltä 1800 €.

Vuoden 2022 tilinpäätöksen ylijäämä oli 9384,84 euroa.

STEA:n avustus on taannut toiminnan jatkumisen.

On ensiarvoisen tärkeää, että toimintamme jatkuu STEA:n kanssa yhteisesti laadittujen suuntaviivojen mukaisesti. Siten, että toiminnan painopiste on näkövammaisten elämän sisällön ja henkisen hyvinvoinnin parantamisessa mielekkäällä tekemisellä yhdessä vertaisten kanssa. Tuntoaistin ja motoriikan harjoittaminen auttaa näkövammaista ympäristön haptisessa hahmottamisessa ja kehittää itsenäistä arjen askareista selviytymistä. Kädentaitojen parempi hallinta auttaa näkövammaan sopeutumista ja vähentää sen aiheuttamaa haittaa.

NÄKÖVAMMAISET KÄSITYÖNTEKIJÄT RY:N HALLITUS

Hyväksytty hallituksen kokouksessa 6 / 2022-2023 (16.2.2023) esitettäväksi vuosikokoukselle.