Siirry pääsisältöön
Näkövammaiset Käsityöntekijöiden logo.
Näkövammaiset Käsityöntekijöiden logo.

Vuoden 2022 Oivallus-toiminnan lop­pu­ra­port­ti

Näkövammaiset Käsityöntekijät ry järjesti vuonna 2022 käsityöohjaajille ja käsityöohjaajiksi haluaville koulutuskokonaisuuden, jossa oli etäopiskelua, etätehtäviä, lähiopiskelua, käsityötekniikoiden opiskelua ja lopputyön tekeminen pareittain.

Tällä sivulla

Raportin on laatinut Kaisa Penttilä

 

Koulutus koostui sekä ohjaustaidon teoriasta että käytännön harjoittelusta.

Opiskelua tehtiin monin eri metodein, kirjallisuutta lukien, itsenäisesti työskennellen, ryhmä- ja parityöskentelynä, Teams-etätapaamisin sekä lähitapaamisin. Poissaolojen sattuessa tai tarvittaessa annettiin myös yksilöohjausta

Kouluttajana toimi kasvatustieteen tohtori, kuvailutulkki Riitta Lahtinen, joka on perehtynyt kosketusviestien ja kehollisen kuvailun käyttöön opetuksen keinona näkövammaisille ja kuulonäkövammaisille.

Järjestelyistä ja suunnittelusta vastasi yhdistyksen puolesta Kaisa Penttilä ja toimistorutiinit hoiti Mella Salmela.

Oivalluslaisille opiskelu oli ilmaista ja lisäksi heille korvattiin matka- ja majoituskustannukset. Tämä mahdollisti yhdenvertaisen osallistumisen eri puolilta Suomea.

Yhdistys sai avustusta Sokeain opetuksen tuki ry:tä oivalluslaisten matkustus ja majoituskustannuksiin.

Tavoitteet

Tavoitteena oli monipuolistaa eri puolilla Suomea järjestettävien käsityötapahtumien ohjaajien ohjaustaitoa ja antaa varmuutta kohdata erilaisia oppilaita käyttäen kuvailun keinoja erilaisissa tilanteissa.

Uusina keinoina olivat mm. sanallisen kuvailun monipuolistaminen ja havainnollistaminen sekä keholle piirtämisen havainnollistavat metodit.

Toukokuun lähijaksolla oli tavoitteena tutustua uusiin käsityötekniikoihin ja materiaaleihin.

Etä-luennoilla perehdyttiin oppimisen teoriaan ja tehtiin käytännön harjoitteita. Keskiössä oli näkövammaisen oppijan kohtaaminen ja moniaistiset havainnollistamiskeinot.

Kurssilaiset tekivät käytännönläheisiä etätehtäviä ennen luentoja, joilla virittäydyttiin aiheeseen etukäteen. Etätehtävät palautettiin etukäteen määräpäivinä.

Käytännön lähijakso pidettiin 16.9 Koivupuistossa. Tällöin juurrutettiin ja syvennettiin etäjaksoilla opitut taidot käytännön harjoituksilla moniaistisen ohjauksen keinoiksi.

Toiminta

Käytössä oli yhteinen postituslista: oivallus@thplst.nkl.fi <mailto:oivallus@thplst.nkl.fi>

Käytössä oli aina auki oleva Teams-kokouslinkki. Kaikki tallenteet ja tuotokset olivat kaikkien saatavissa NextCloud-pilvipalvelussa.

17.2.2022 julkistettiin Oivallus toiminnassa-hanke käsityövastaavien tapaamisessa.

Ilmoitus julkaistiin jäsentiedotteissa, näkövammaisten vertaiskeskustelukanavilla, Airut-lehdessä, kotisivuilla, Facebookissa sekä alueyhdistysten äänilehdissä.

14.4 kaikki oivalluslaiset kokoontuivat aloitus infoon Teamsilla, jossa esittäydyttiin, asetettiin tavoitteet ja annettiin ensimmäiset etätehtävät sekä ohjattiin oppimateriaalin hankintaan ja Teams-kokouksen käytäntöihin.

Etäluennot pidettiin 21.4, 5.5 ja 14.5. Kouluttajana toimi kasvatustieteen tohtori kuvailutulkki Riitta Lahtinen ja teemana kuvailun eli toiminnan sanallistamisen harjoitteet. opiskelua tuki mm Aisti kuvailu -oppikirja, joka oli saatavilla myös äänikirjana Celiasta.

16.5–20.5 lähijakso Palvelu- ja toimintakeskus Iiriksessä, Helsingissä. Käytössä oli Hun ry:n Käsillä-hankkeen paja 1. kerroksessa. Oppilailla oli mahdollisuus osallistua kahden eri aiheen lähipäivään. Pitkämatkalaisten lähipäivät pidettiin peräkkäisinä päivinä ja heille tarjottiin majoitus Iiriksessä.

Lähi-koulutuspäivien aiheina olivat: Langan värjäys, Viskan ja patapesimen sidonta, solmeilu, pienet nahkatyöt, huovutus ja korinpunonta. 

Lisäksi esiteltiin muita käsityötekniikoita, kuten kahvipussiaskartelu, mehiläisvahakynttilän teko, harppuneulonta, munkin nyörin punonta sekä erilaisia ideoita kierrätysmateriaalien hyödyntämiseen.

Ohjaajina toimivat Heidi Niska, Anneli Hämäläinen, Riikka Mutikainen ja Kaisa Penttilä. Lähijaksoilta tehtiin tallenteet kaikkien oppilaiden käyttöön. 

Jokainen oivalluslainen harjoitteli tekeillä olevan työnsä esittelyä ja ohjaamista joko nauhoitteelle tai videolle.

16.6 pidettiin Teamsilla palautekeskustelu ja syyskuun Koivupuiston lähipäivän suunnittelu

17.9 Koivupuisto lähijakso, kouluttaja kasvatustieteen tohtori, kuvailutulkki Riitta Lahtinen.

14.10 Lopputyön suunnittelu Teamsilla. Lopputyön tekemiseen ilmoittautui 11 oivalluslaista. Lopputyötä varten jaettiin oivalluslaiset pareiksi, jotta he voisivat antaa parinsa lopputyöhön lisävinkkejä tai kehitysehdotuksia.

Osallistujat

Tavoitteena oli saada 12 ohjaajaa eri puolille Suomea.

Koulutukseen valittiin kaikki ilmoittautuneet 18 henkilöä. Maantieteellisesti saatiin kurssilaisia seitsemältä eri toiminta-alueelta. Naisia ilmoittautui 16 ja miehiä 2. Ikäjakauma oli 27 v - 70 v. Osallistujissa oli sekä työssä olevia, eläkeläisiä että opiskelijoita.

Kaikki olivat itse näkövammaisia, heikkonäköisiä, voimakkaasti heikkonäköisiä tai sokeita. Lähes kaikilla oli aiempaa kokemusta toisen henkilönohjaamisesta, ja muutama ei ollut aiemmin lainkaan ohjannut näkövammaisia.

Jokainen oivalluslainen osallistui vähintään kahteen eri etäluentoon.

14 osallistui 2-päiväiseen käsityötekniikoiden lähijaksoon.

10 oivalluslaista osallistui Koivupuiston lähitapaamiseen.

11 oivalluslaista suoritti Lopputyön.

Tulokset

Koulutus kehitti kaikkien osallistujien ohjaustaitoja monipuolistamalla sanallista kuvailua. Opittiin kiinnittämään huomiota sanallisen ilmaisun laajentamiseen sekä havainnollistamaan ohjattavia asioita huomioiden eritavoin erilaisia oppijoita, kuten näkövammaisia tai kuulonäkövammaisia. Saatiin uusia keinoja värien, muotojen tai suuntien kuvailuun.

Opittiin havainnollistamaan asioita käyttäen kuvailua keholle ja opittiin kosketuksen käyttämisen lainalaisuuksia, kuten haptista etäisyyttä.

Saatiin varmuutta ja rohkeutta neuvoa kädestä pitäen. 

Opittiin etäopiskelutaitoja, Teams-kokouksiin osallistumista ja ohjelmistojen hallintaa ja käyttöä omilla näkemisen apukeinoilla.

Kaikista etäkoulutuksista sekä lähijaksoista tehtiin tallenteet NextCloud-pilvipalveluun, joihin pystyi aina tarvittaessa palaamaan tai kertaamaan asioita etätehtäviä tehdessä.

11 valmista lopputyötä on kerätty kotisivuille ja niistä on hyötyä uusille käsityötekniikoita opiskeleville. Ne soveltuvat sellaisinaan myös näkö ja näkökuulovammaisille.

Vaikutukset

Kurssilaiset ovat:

  •  oppineet uusia käsityötekniikoita
  • oppineet ohjaamaan kuvaillen
  • oppineet ohjaamaan sokeana heikkonäköisiä ja päinvastoin
  • oppineet suunnittelemaan aikatauluja
  • käyttämään teamsia
  • etsimään aikataulutietoja ym. netistä
  • Rohkeus kohdata erilaisia oppijoita lisääntyi ja varmuus siitä, että on mahdollista käyttää vaihtoehtoisia keinoja ohjaamisessa eri asioiden kuvailuun.
  • Valmius etäopiskeluun kasvoi ja it-taidot lisääntyivät. Itsenäinen osallistuminen etätapahtumiin vahvistui.
  • Oppimateriaalin hakeminen Celiasta tuli tutuksi ja opiskelu äänikirjojen avulla onnistui. Tämä lisäsi tietoutta oppikirja äänitteiden käyttöönottoon.
  • Oma ymmärrys ajankäyttöön ja aikataulutukseen vahvistui.
  • Lähijaksoille osallistuminen antoi rohkeutta lähteä pois kotoa opiskelemaan, hankkimaan tietoa aikatauluista, matkustamisesta, matkalipuista ja reiteistä. Erilaisten alennuslippujen hankinta ja käyttäminen tuli tutuksi.
  • Vertaisten tapaaminen ja yhdessä ohjaustilanteiden haasteiden pohdinta antoi uusia näkökulmia ja vertaisuuden kokemuksia.
  • Ohjaustilanteissa tehdyt äänitteet ja videoinnit antoivat kokemusta ja rohkeutta tehdä opetusmateriaalia jatkossakin toisten käyttöön.
  • Lopputyön tekeminen parityöskentelynä laajensi näkökulmaa erilaisiin näkötilanteisiin. Lopputöiden tekeminen vahvisti tekstin tuottamista, äänitteen tekemistä, videoinnin nauhoittamista ja kaikkien näiden siirtämistä eri pilvipalveluiden tai netin välityksellä.
  • Tietous käytettävissä olevista ja saatavissa olevista materiaaleista levisi näkövammaisille ympäri Suomea.
  • Opittiin huomioimaan opetustilanteissa kontrastien ja valoisuuden merkitys ja ottamaan huomioon erilaisia kuulemiseen liittyviä seikkoja.
  • Ymmärrys lisääntyi siitä, miten etukäteen ympäröivän opetustilan kuvailu lisää oppijan itsenäisyyttä.
  • Opitut kuvailun eri keinot rikastuttavat myös omaa arkea, kun oivaltaa käyttää kuvailua puhelinkeskustelussa tai muissa arjen kohtaamisissa.